Meetup om HTML5

Igår var jeg på Meetup i Grensesnittet der et av temaene var HTML5. Dette er en teknologi som er svært inn i tiden. Det er litt forvirring rundt hva det egentlig dreier seg om. I all hovedsak har jeg tatt stillingen om at det dreier seg om den nye HTML-syntaksen (altså fra 4.01 opp til 5.0). Det inkluderer en rekke nye tags og muligheter – blant annet egendefinerte og semantiske attributter, samt også Canvas (tegning), video og audio. I tillegg til dette strekker begrepet, og til en viss grad HTML-standarden seg utover til andre språk, nemlig CSS3.0 og Javascript. Og det er unektelig det som gjør det morsomt.

I begynnelsen av Meetupen tenkte jeg litt rundt spørsmålet: “Hvor lenge/er det mulig å lage en augmented reality app i ren HTML5? – Eventuelt hvor langt unna er vi dette?”

Alex York og Gøran Hansen, begge profesjonelle utviklere, hadde presentasjonen. De fokuserte nesten utelukkende på mobilplattform. Det er ikke unaturlig siden HTML5 er spesielt egnet til nettopp iOS, Android og WinPhones. Jeg synes det kanskje er litt snevert og bare nevne mobil, men dog.

Flere rammeverk ble nevnt og brukt i eksempler. Blant annet ble Financial Times (kun iOS) sin WebApp vist fram (se nederst). Appen er ganske imponerende og er til forveksling identisk med en “native-app”, selv om det kun er en nettside. Dette er mulig siden HTML5 inkluderer (i standarden) ubegrenset lagringsplass (altså offline), fancy animasjoner i CSS3.0 og tilgang til et utvalg sensorer på telefonen/maskinen (geoposisjonering, akselerometer)

Rammeverk for å få til denne type “WebApps” på en svært enkel måte er: JQuery Mobile, Sencha Touch og JQTouch - alle rene Javascriptbiblioteker. I tillegg kan man lage hybrid-apps, som altså er en “native-app” som egentlig bare omslutter (wrapper) rundt en WebApp og gir tilgang til for eksempel kamera, beskjeder, push-beskjeder og andre funksjoner, samt også gjør den tilgjengelig i AppStore/Market og lignende. Eksempler som ble nevnt av dette var PhoneGap og Titanium.

Etter presentasjonen var det vel egentlig ganske klart at vi er et stykke unna å kunne lage augmented reality apps i browseren, men ikke så fryktelig langt unna. Visstnok har alle de store browserleverandørene på mobil og desktop implementert JIT-kompilering, som betyr at Javascript blir kompilert etter behov ned til ren maskinkode – som jo kjører (nesten) så raskt som maskinvaren tillater. Ytelse er altså ikke et av de største problemene.Visstnok er det største problemet for stor DOM (altså HTML-tagger)

Nå har jeg omformulert utfordringen til: “Hva er utfordringene i å lage en ren GPS-navigasjon til bil (ala TomTom/Garmin) i HTML5?” Jeg tror per dags dato at dette er fullt mulig – kanskje spesielt på iOS som er litt mer tilpasset WebApps. Utfordringene vil nok være at man må laste relativt mye data over på enheten og legge veldig mye logikk for raskeste vei + GUI over på klienten. Dette bør være fullt mulig – hvem tar utfordringen? :)

Jeg var litt skuffet over at presentasjonen ikke gikk dypere inn i hva mulighetene er, og hva som er nytt. For eksempel skulle jeg gjerne ha lært litt mer om Canvas, CSS3.0, “location API”, SVG-muligheter og litt mer fra kjernen i HTML5 heller enn demo av fancy apps. Men absolutt, en bra presentasjon og det er jo alltid litt stilig med fancy apps!

Nå skal jeg igang å skrive et kort abstract (250 ord!) til Association of American Geographers Annual Meeting (AAG). Det er en gigantisk konferanse i USA som holdes i New York city i februar, og da er jo jeg bare en 3 timers flytur unna! Tema for abstractet? Muligheter med HTML5 i GIS og Kartografi selvfølgelig :)

Be Sociable, Share!
This entry was posted in Blog, forskerlivet, Norsk. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Få kommentarer fra denne posten på mail. Du kan også melde deg på uten å kommentere.